Liikenteen kasvu jatkui alkuvuonna

Suomen Satamaliitto ry, 23.5.2017

Suomen satamissa tavaraliikenne jatkoi kasvuaan myös alkuvuonna. Ulkomaan tavaraliikenteen vuositason kasvu oli maaliskuun 2017 lopussa yhdeksän prosentin luokkaa. Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana ulkomaan tavaraliikennettä oli yhteensä 23,1 miljoonaa tonnia.

Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana Suomen ulkomaan tavaraliikenteen, viennin ja tuonnin volyymi oli yhteensä 23,1 miljoonaa tonnia. Tuonnin määrä oli 10,9 miljoonaa tonnia ja viennin 12, 2 mtn.

Ulkomaan tavaraliikenne oli maaliskuun lopussa kumulatiivisella tarkastelulla 9 prosentin kasvussa vastaten 94,5 miljoonan tonnin tavaraliikennettä. Tuonti on kasvanut 7,4 prosenttia (45,6 mtn) ja vienti 10,6 prosenttia (48,7 mtn) vuoden takaisesta.

Konttiliikenne kasvoi vuoden takaisesta 5,5 prosentin vauhtia vastaten 1,5 miljoonan TEU:n määrää.

Kauttakulkuliikenne on myös piristynyt. Kauttakulkuliikennettä oli vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 12,7 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana. Määrä vastasi 6,9 miljoonaa tonnia. Kauttakulkuliikenteen alkuvuoden reippaasta kasvusta vastaa käytännössä Kokkolan Sataman vientitransiton merkittävä kasvu.