Liikenne- ja viestintäministeriö esittää kolmen meriväylän syventämistä

Suomen Satamaliitto ry, 11.8.2017

Liikenne- ja viestintäministeriö esittää Oulun, Helsingin Vuosaaren ja Kokkolan meriväylien syventämistä. Oulun sataman meriväylän syventämisen osalta päätökset on tehty kevään lisätalousarviossa. Valtiovarainministeriö on vuoden 2018 budjettivalmistelussa hyväksynyt ensi vuoden budjettiin Helsingin Vuosaaren investoinnin käynnistymisen. Näin ollen Kokkolan meriväylän syventämishankkeen lopullinen kohtalo ratkaistaan valtioneuvoston kokoontuessa elokuun lopun budjettiriiheen.

Tällä hetkellä käynnissä on Rauman Sataman meriväylän syventäminen 12 metriin ja siihen liittyvät mittavat investoinnit sataman konttikuljetuskapasiteetin laajentamiseksi. Oulun sataman meriväylää on tarkoitus syventää 12,5 metrin syväykseen, Helsingin Vuosaaren väylää nykyisestä 11 metristä 13 metriin ja Kokkolassa suunnitelma kattaa väylän syventämisen 14 metriin. Näiden hankesuunnitelmien lisäksi Liikennevirasto on valmistellut suunnitelmat Kemin Ajoksen meriväylän syventämisestä 10 metristä 12 metriin.