Itämeren satamat hyvin edustettuina EU:n ensimmäisissä Blending-rahoituspäätöksissä

Suomen Satamaliitto ry, 8.12.2017

Euroopan Komissio on julkistanut ensimmäisen ns. blending call -hakukierroksen rahoituspäätöksiä. Kaikkinensa EU:n osarahoitusta, EIB:n lainoitusta ja EFSI-rahastorahoitusta ovat saaneet 39 liikenneinvestointien projektia. Hakuun tuli kaikkinensa 68 investointihakemusta, jotka edustivat kaksinkertaista määrää jaossa olevaan rahoitusmäärään nähden (2,2 mrd euroa).

Hyväksytyt investointihankkeet keskittyvät Euroopan liikenneverkon strategisiin osiin taaten korkeimman lisäarvon EU:n liikenneverkolle. Jälleen kerran raideinvestoinnit saivat suurimman osarahoituksen (719,5 milj. euroa). Maantieliikenteen decarbonisaatiohankkeet olivat yhteensä 99,6 milj. euroa ja merisatamien kehittäminen 78,9 milj. euroa sekä sisävesiliikenteen kehittäminen 44,7 milj. euroa. Ensimmäistä kertaa tukielementteihin on yhdistetty Euroopan Investointipankin, kansallisten kehittämispankkien sekä yksityisen sektorin pankkien rahoitusinstrumentteja.

Seuraavat projektit ovat tulleet hyväksytyksi:

• BClink: MoS for the future Motorways of the Sea
  • Vuosaari Fairway – Improvement of the maritime access of the Port of Helsinki, Vuosaari Harbour
  • Ravenna Port Hub; infrastructial works
  • GAINN4SEA – GAINN for South Europe maritime LNG roll-out
  • Expansion of Northern Quay at the peninsular breakwater in the Port of Gdansk
  • Gothenburg Port Line – removal of bottleneck finalizing up-grade to double track
  • Long-term achievements – ready for a sustainable core port in Trelleborg (LARS)

Seuraava CEF- ja MoS-haku (350 milj. euroa) on edelleen luonteeltaan Blending-haku ja haku avautuu 12.4.2018.