Helsingin Satama palkittu vihertoimista

Suomen Satamaliitto ry, 26.10.2018

Pysty Viemäriletkuja IMG_8256web.jpg

Kansainvälinen Green Shipping Summit on myöntänyt Helsingin Satamalle vuoden vihreimmän sataman palkinnon. Palkinto jaetaan ympäristöystävällisten hankkeiden toteutuksesta sekä haitallisia päästöjä vähentävien ympäristömääräysten ja -sääntöjen noudattamisesta, jopa niiden ylittämisestä.

Helsingin Sataman nosti voittoon risteilyliikenteelle suunnattu alennus, jolla houkuteltiin varustamoja jättämään alustensa jätevedet sataman laitureilla suoraan Helsingin jätevesijärjestelmään. Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari vahvistaa, että jäteveden vastaanottomahdollisuudet ovat erinomaiset jokaisella Helsingin Sataman laiturilla ja hintakannustimet ovat osoittautuneet toimiviksi. Nykyään noin 90 prosentilla kansainvälisten risteilyalusten käynneistä jätetään jätevettä Helsinkiin.

Green Shipping -tunnustukset nostavat esille merenkulun ammattilaisten ponnisteluja ja saavutuksia. Yrityksiä palkitaan parhaista käytännöistä ja laadukkaasta toiminnasta merenkulun eri osa-alueilla. Vuoden vihreimmän sataman lisäksi palkittiin vihrein satamapalvelun tuottaja, poikkeuksellisin panostus terveyteen, turvallisuuteen ja ympäristöön, vihrein ja innovatiivisin laivanrakennusratkaisu ja vihrein laivanvarustamo.

Palkinto jaettiin Amsterdamissa 2.10.2018, kolmannessa kansainvälisessä Green Shipping -huipputapahtumassa. Voittajat valittiin alan toimijoiden äänestyksellä.

Lisätietoja: www.gssummit.org/

Lue myös:
www.portofhelsinki.fi/helsingin-satama/ajankohtaista/uutiset/lahes-kaikilla-kansainvalisten-risteilijoiden-aluskaynneilla

www.portofhelsinki.fi/helsingin-satama/ymparistovastuu