Lassi Hilskalle kultainen kunniamitali

Suomen Satamaliitto ry, 2.10.2019

Satamapäivillä Raahessa ja Kalajoella liki puolentoista sadan henkilön edessä Suomen Satamaliitto ry:n hallitus halusi muistaa liikenneneuvos Lassi Hilskaa pitkäaikaisesta työstään Suomen satamien hyväksi.

Mäkilä Hilska ja Witting.JPG

Lassi Hilskalle myönnettiin liiton kultainen kunniamitali 18.9.2019 (kuvassa Satamaliiton hallituksen puheenjohtaja Torbjörn Witting ja toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä luovuttamassa mitalia Lassi Hilskalle).

Lassi Hilska on tuntenut satamien ja meriklusterin toimijoita jo yli 30 vuoden ajan. Lakihankkeita on mukaan mahtunut monia ja yhteistyöhön mahtuu – kertomansa mukaan – välillä haasteellisempia aikoja ja välillä jouhevammin sujuvia. Työskentely on ollut kuitenkin aina antoisaa ja mielenkiitoista.

Hilska tuo esille kiitossanoissaan, että satamat ovat olleet koko virkauran aikana tärkeällä sijalla.

-Olinhan aikanaan käynnistämässä ministeriössä logistiikka-alaan paneutumista. Satamat ovat Suomen ulkomaankaupalle välttämättömän liikenteen avainkohta, toteaa Hilska.

Hilska listaa, että satamapolitiikan osaamiseen tarvitaan substanssin hallintaa (logistiikan, kuljetusten ja liikenteen) monipuolista osaamista, mutta myös markkinamekanismien osaamista, kaupan menettelyiden, rajavalvonnan ja turvallisuusasioiden, kunnallisen maankäytön ja päätöksenteon ymmärtämistä. Tämän lisäksi kaikki tämä pitäisi hallita EU- ja kansainvälisessä säädös- ja politiikkaympäristössä.

-Pitkän virkauran aikana on oppinut, että ehkä tärkeimpänä kaikesta pitäisi olla ymmärrystä, osaamista ja vakuuttavuutta poliittiseen päätöksentekoon vaikuttamisessa Eurooppa-, valtakunnan, maakuntien ja kuntien tasolla, Hilska tiivistää.

Lopuksi Hilska paljastaa, että kaikki into satama-asioihin ei ole selitettävissä asiaperustein, vaan osa on geenipohjaista ja kasvuympäristöstä lähtevää.

Suomen satamat onnittelevat Lassi Hilskaa!