Matkustajaliikenteen avautuminen sujunut rauhallisesti

Suomen Satamaliitto ry, 16.6.2020

Matkustajaliikennettä on avattu asteittain Helsingin, Turun, Naantalin ja Vaasan satamien kautta. Työmatkaliikenteen ja muun välttämättömän matkustajaliikenteen käynnistyminen 14.5. on sujunut varsin hyvin. Kaikissa satamissa matkustajamäärät ovat olleet asteittaisen avautumisen jälkeen vähäisiä verrattuna ns. normaaliin aikaan. Helsingin liikenne suuntautuu Viroon ja Turun matkustajaliikenne on käytännössä kotimaan liikennettä mantereen ja Ahvenanmaan välillä. Naantalissa ja Vaasassa on kulkenut yksittäisiä matkustajia Suomen ja Ruotsin välillä.

Matkustajaterminaaleissa on tehty järjestelyjä turvavälien pitämisen mahdollistamiseksi ja muistutetaan mm. materiaalein ja kuulutuksin hyvän käsihygienian tärkeydestä. Sisärajamuodollisuuksien ollessa voimassa rajatarkastusten yhteydessä on päässyt syntymään jonoa, jolloin turvaväleistä kiinni pitäminen ei ole kaikilta osin onnistunut.

Satamat varautuvat yhdessä varustamoasiakkaittensa kanssa uusien avautuvien reittien tai alusten käyttöönottoon kesän edetessä.