Annaleena Mäkilä valittu Euroopan satamien johtoon

Suomen Satamaliitto ry, 10.11.2020

Suomen Satamaliitto ry:n toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä on tänään valittu European Sea Ports Organisation ESPO:n puheenjohtajaksi. Mäkilä on toiminut Suomen Satamaliiton toimitusjohtajana vuodesta 2012 alkaen. Tehtävässään hän seuraa toimitusjohtaja Eamonn O’Reilly’a (Dublin Port Company).

ESPO:n vuosikokous valitsi varapuheenjohtajiksi toimitusjohtaja Zeno D’Agostinon (Port Network Authority of Eastern Adriatic Sea, Trieste, Italy) ja toimitusjohtaja Daan Schalckin (NorthSeaPort, Ghent, Belgium). Annaleena Mäkilä on toiminut ESPO:n varapuheenjohtajan tehtävässä kolme kaksivuotiskautta (2014-2020).

”Puheenjohtajuus Euroopan merisatamien edunvalvonnan johdossa on organisaation historian ensimmäinen Pohjoismaissa ja koko Itämeren alueella. Nimitys on osoitus aktiivisesta ja pitkäjänteisestä satamien asioiden edistämisestä Eurooppa-tasolla. Valtaosa Suomen satamien toiminnan edellytyksiä koskevasta sääntelystä toteutuu EU:n puitteissa.”

” Satamat ovat osoittaneet kestävyytensä kevään pandemian iskiessä ihmisten ohella markkinoihin ja jäsenvaltioiden talouksiin. Euroopan satamat haluavat nyt olla mukana EU:n sisämarkkinoiden käynnistämisessä ja kestävän kehityksen ohjelman kunnianhimoisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Rima on korkealla ja haasteita on paljon. Vihreän elpymisen (Green Recovery) tukeminen onnistuu, jos satamat kaikkialla Euroopassa voivat toteuttaa taloudellisia ja toiminnallisia strategioitaan.”

ESPO on 1980-luvulla perustettu Euroopan merisatamien edunvalvonnan organisaatio, joka kokoaa satamien johdon muodostamaan alan näkemykset EU-instituutioiden päätöksentekoon. Samalla ESPO ylläpitää alan keskinäisen vuorovaikutuksen asiantuntijaverkostoa. ESPO:n jäseninä ovat EU:n merellisten jäsenvaltioiden kansalliset satamaorganisaatiot ja ETA-jäsenmaiden (kuten Norjan ja Islannin) satamia.

Lisätietoja: Annaleena Mäkilä 050-4707926