On jäähyväisten aika

Suomen Satamat ry (info a Suomensatamat.fi), 17.4.2024

Jää hyvästi, hyvä satamaväki. On ollut ilo työskennellä kanssanne ja edustaa Suomen satamia liki 12 vuoden ajan.

Paljon mahtuu vuosikymmeneen ja uusi sukupolvikin on astunut johtamaan satamayhtiöitä Suomessa.

Yhtiöittäminen ja sen myötä satamille syntynyt uusi aika uusine liiketoimintamahdollisuuksineen on ehdottomasti oman satamaurani kohokohta. Olen aina ollut vankka markkinatalouden puolestapuhuja ja siksi ilahduttaa erityisesti, että on ollut tilaisuus elää muutosta kanssanne ja edesauttaa toimialan kehittymistä ja satamanpitämisen toiminnan edellytyksiä Suomessa ja Euroopassakin.

Suhdanteet haastavat tällä hetkellä taloudellista toimintaa kaikkialla Euroopassa. Satama-ala on kuitenkin tottunut katsomaan yli suhdanteen. Investointeja kun tehdään kestämään myös seuraaville sukupolville. Aina on menty eteenpäin, niin nytkin kun talouden energiamurros kirittää satamia tarttumaan uusiin mahdollisuuksiin.

Koen tärkeäksi nostaa esille vielä erään näkymättömän hyvän: vuonna 2017 toteutetun Suomen Satamia (ja aiemmin Suomen Satamaliittoa) koskevan sisäisen päätöksenteon uudistamisen myötä yhdistyksen ääni on ollut entistäkin yksiselitteisemmin satamia edustava. Jäsenkunta - sen moninaisuudestaan huolimatta - on yhtenäinen ja kentällä käytävästä kilpailusta huolimatta valtakunnallisten yhteisten asioiden hoitaminen on ollut yksituumaisia. Tästä iso kiitos kaikille päättäjäroolissa olleille niin nykyisille kuin entisille satamien edustajille!

Eteenpäin on eläväisen mieli! Kyllä on jälleen niin mielenkiintoinen murroskohta käsillä Suomen satamien matkan varrella. En usko, että satamat päästävät minua otteestaan vaan tulen aivan varmasti seuraamaan edesottamuksianne mm. viedä eteenpäin talouden siirtymää fossiilitaloudesta puhtaisiin käyttövoimiin. Mahdollisuuksia kun on mittavasti. Ja ainakin tuulivoiman kohdalla markkinat ovat monella tapaa globaalit.

On perusteltua alleviivata, että talouden energiamurros ei tapahdu ilman satamia. Otetaan siihen kuuluva vetovastuu myös Suomessa.

Suomen Satamat ry:n johdossa on aloittanut helmikuun alussa Piia Karjalainen tukenaan pieni mutta tehokas asiantuntijajoukko. Kaikkea hyvää koko tiimille!

Tämän päivän vaikuttamistyössä tiivis vuorovaikutus päättäjien ja virkakunnan suuntaan jatkuu. Yhteistyötä tehdään myös relevanttien toimialajärjestöjen kanssa. Mutta entistä enemmän alan vaikuttamista tehdään viestintävaikuttamisen keinoin.

Toimialan ajankohtaisia viestejä pääsee seuraamaan henkilöiden omien some-tilien kautta ja erityisesti Suomen Satamien LinkedIn-tiliä seuraamalla.

Menestystä kaikkiin Suomen satamiin!

Annaleena Mäkilä