Valtion vuoden 2022 talousarvioesitys ei vastaa pitkäjänteisen suunnitelman tarpeita

Suomen Satamaliitto ry (info a satamaliitto.fi), 29.10.2021

Liikenne- ja viestintäministeriön väylien kunnossapidon ja kehittämisen rahoitus valtion ensi vuoden budjetissa jää siitä, mihin parlamentaarisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa on sitouduttu. Satamien takamaayhteyksien raideinvestointeja on kuitenkin hyvin mukana Väyläviraston investointisuunnitelmassa.

Väylävirasto on järjestänyt kuudennen kerran tilaisuuden, jossa esitellään ensi vuoden valtion budjettiesityksessä mukana olevat väyläinfrastruktuurihankkeet ja erinäisiä valtion budjettirahoituksen kysymyksiä. Pääjohtaja Wihlman nosti avaussanoissaan esille epäkohdan, joka sisältyy juuri kesällä 2021 hyväksytyn 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman investointien ja valtion ensi vuoden budjettirahoituksen välillä.

Satamien osalta budjetti sisältää Kemin meriväylän investointirahoituksen ja Saimaan kanavan kehittämisen. Laajamittaisia raideinvestointeja löytyy mm. Turun ja Oulun sataman takamaayhteyksissä.

Ohessa kalvosarja tilaisuuden laajasta materiaalista ja linkki Väylän uutiskirjeeseen.

Lue: Väyläviraston uutiskirje

Väylävirasto2021budjettitilaisuusTAE2022.pdf