Matkustaminen avautuu Baltiaan ja Ruotsia lukuunottamatta Pohjoismaihin

Suomen Satamaliitto ry, 17.6.2020

15.6. lukien sisärajavalvonta on poistunut ja matkustaminen on avautunut (ilman omaehtoista karanteenia) Suomesta Viroon, Latviaan, Liettuaan, Norjaan, Tanskaan ja Islantiin lautta- ja lentoliikenteessä, samoin kuin Suomen ja Norjan maarajan yli. Rajaliikennevalvonnan piirissä vielä olevista EU- ja kolmansista maista saapuvia koskee edelleen 14 vuorokauden karanteenin suositus. Kolmansista maista saapuvien matkustusrajoitukset ovat voimassa 14.7.2020 asti.

Valtioneuvosto on päättänyt avata EU:n sisärajamuodollisuuksia asteittain ja tarkastelee matkustamisen avaamista edelleen kahden viikon kuluttua.

EU:n komissio on esittänyt, että sen jäsenvaltiot avaisivat sisämarkkinarajojaan yhtäläisin aikatauluin kesäkuun puolessa välissä ja ulkorajojaan heinäkuun alussa.

Useat EU:n jäsenmaat ovat samanaikaisesti avanneet sisämarkkinarajojaan matkustajille. Jäsenvaltioilla on kuitenkin edelleen jossain määrin toisistaan poikkeavaa ohjeistusta tai rajoituksia, joita on kerätty komission sivustolle reopen.europa.eu/fi .