Fairway Forward 20.11.

Suomen Satamaliitto ry, 20.11.2019

FF lehdistötiedote 20.11.

Suomen ja Ruotsin välisen tiedon jakamisen ja yhteistyön edistämiseksi järjestettiin Helsingissä keskiviikkona 20.11. Fairway Forward -seminaari ja niin kutsuttu think tank -keskustelutilaisuus vihreän ja älykkään merenkulun edistämiseksi. Ohjelma sisälsi parhaiden käytäntöjen case-esittelyitä kustakin maasta ja paneelikeskustelun, johon osallistui elinkeinon johtoa ja poliitikkoja. Yleisössä oli edustettuina sekä suomalaisia että ruotsalaisia, monilta eri merenkulkualan sektoreilta.

”Kiinnostus tapahtumaa kohtaan ylitti odotuksemme, oli hienoa nähdä että tapahtumapaikka Oodi Helsingissä oli tupaten täynnä. Kiinnostus vihreän ja innovatiivisen merilogistiikan kehittämiseksi on selvästi suuri. Tänään korostui yhteistyötä ja oppimista edistävän alustan kysyntä, johon Fairway Forward pyrkii vastaamaan,” sanoo Satamaliiton toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä.

Seminaari aloitettiin Itämeren suurlähettilään Helena Tuurin keynote-puheenvuorolla, jonka jälkeen kuultiin kiinnostavia case-esittelyitä Walleniukselta, Rauma Marine Constructionsilta, Forsealta, Helsingin ja Gävlen satamalta sekä automaatiota yhteistyötä kehittävältä One Sealta. Case:it käsittelivät niin ympäristöön kuin digitalisaatioon liittyviä kysymyksiä. Seminaari huipentui mielenkiintoiseen think tank -keskustelutilaisuuteen yleisön kesken.

”- On tärkeää että teemme yhteistyötä, jotta pystymme oppimaan toisiltamme ja kehittämään innovaatioita. Suomella ja Ruotsilla on korkean tason osaamista ja ammattilaisia, joita tarvitaan uuden, yhä vihreämmän ja älykkäämmän merenkulun kehittämiseen. Pohjoismaat ovat kärkisijoilla viemässä ympäristöystävällistä ja kestävää merenkulkualaa eteenpäin,” sanoo Ruotsin varustamoyhdistyksen toimitusjohtaja Rikard Engström.

Fairway Forward on yhteistyöhanke Suomen ja Ruotsin meriklustereiden välillä. Vuoden 2019 alussa aloitetun hankkeen tarkoitus on jakaa tietoa ja parhaita käytäntöjä ilmasto- ja ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi. Hankkeeseen osallistuvat organisaatiot ovat Svensk Sjöfart, Sveriges Hamnar, Suomen Varustamot, Suomen Satamaliitto, Meriteollisuus ry ja Satamaoperaattorit. Myös Helsingin kaupunki osallistui tilaisuuden järjestämiseen.