Poikkeusolot päättyvät

Suomen Satamaliitto ry, 17.6.2020

Kutakuinkin tasan kolme kuukautta kestänyt valmiuslain mukaisten poikkeusolojen aika on päättynyt 16.6.2020.

Tasavallan presidentti ja valtioneuvosto ovat todenneet poikkeusolot päättyneeksi ja valmiuslain käyttöönoton kumoavat asetukset on annettu eduskunnalle. Tästä huolimatta tietyt matkustus- ja kokoontumisrajoitukset ovat voimassa nojautuen ns. normaalilakeihin kuten tartuntatautilaki tai rajavartiolaki.

15.6. lukien matkustaminen on avautunut (ilman omaehtoista karanteenia) Viroon, Latviaan, Liettuaan, Norjaan, Tanskaan ja Islantiin. Useat EU:n jäsenmaat ovat samanaikaisesti avanneet sisämarkkinarajojaan matkustajille. Jäsenvaltioilla on kuitenkin edelleen jossain määrin toisistaan poikkeavia ohjeistuksia tai rajoituksia, joita on kerätty komission sivustolle reopen.europa.eu/fi .

Valtioneuvoston poikkeusolojen päättymistä koskevat tiedotteet

valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/valmiuslain-mukaisten-toimivaltuuksien-kaytosta-luovutaan-poikkeusolot-paattyvat-tiistaina-16-kesakuuta

valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/hallitus-kasitteli-neuvottelussaan-normaaliolojen-lainsaadannon-kehittamista-varauduttaessa-epidemian-mahdolliseen-toiseen-aaltoon