Satamien ylin johto koolla

Suomen Satamaliitto ry (info a satamaliitto.fi), 17.11.2021

Satamaliiton jäsensatamayhtiöiden toimitusjohtajat tapasivat liikennehallinnon johtoa kokouksessaan Helsingissä.

Perinteinen marraskuun satamajohdon kokous pidettiin Helsingin Sataman tiloissa. Toimitusjohtaja Ville Haapasaari esitteli HelSan eri satamakeskusten investointisuunnitelmia kuluvan vuosikymmenen tähtäimellä.

Koronakauden etäilyn jälkeen satamayhtiöiden toimitusjohtajille esittäytyivät pääjohtaja Kirsi Karlamaa Traficomista ja pääjohtaja Kari Wihlman Väylävirastosta. Molemmat päivittivät ajankohtaiset kuulumiset satamien näkökulmasta. Wihlmanin keskeisin viesti oli huoli valtion budjettitalouden tilasta, jossa liikenteen rahoitus ei vastaa sitä, mihin pitkäjänteisessä liikennejärjestelmäsuunnitelmassa on sitouduttu.

Lisäksi kokouksessa kuultiin varatoimitusjohtaja Hannu Ylärinteen esityksen Arctia Oy:n nykyisestä toiminnasta väylämittauksen ja jäänmurron palveluissa.

Satamaliiton ajankohtaiskatsauksessa päivitettiin tilanne EU:n ilmastopaketin Fit for 55- esityksiin.