Kohtaamisia ja tulevaisuuden näkymiä Joensuun Satamapäivillä 2022

Suomen Satamaliitto ry (info a Satamaliitto.fi), 5.10.2022

Tänä vuonna Satamapäivät suuntasivat kohti Pohjois-Karjalaa ja Joensuuta. Satamapäivät keräsivät Joensuuhun toista sataa alan toimijaa. Päivien ohjelma koostui asiantuntijapuheenvuoroista, paneelikeskustelusta sekä tutustumisesta Joensuun satamaan ja Mantsinen Groupin toimintaan. Satamapäivät tarjosivat uusia näkökulmia alan keskeisiin aiheisiin.

Kuulluissa puheenvuoroissa painottui nykyinen maailmantilanne. Siltä ei voida välttyä, kun keskustellaan satamien tulevaisuudesta. Vaikka maailmantilanne toi puheenvuoroihin uhkakuvia, myös positiiviset tulevaisuuden näkymät tulivat esille.

Keskiviikkona alkusanojen jälkeen Ulkopoliittisen Instituutin tutkijatohtori Ville Sinkkonen esitteli puheenvuorossaan suurvaltapolitiikan haasteita ja kilpailua, joilla on valtava vaikutus myös Suomen asemaan. Suurvaltapolitiikasta siirryttiin talouden näkymiin, kun estradin otti Sami Pakarinen puheenvuorollaan ”Talouden uudet parametrit”. Päivän aikana kuultiin mielenkiintoisia puheenvuoroja muun muassa liikenteen ja digitaalisten yhteyksien tulevaisuudesta, TEN-T politiikasta, kyberturvallisuudesta ja satamaoperoinnin koneiden käyttövoimista. Puheenvuorojen välissä siirryttiin Päivi Woodin alustuksen ja moderoinnin johdolla paneelikeskusteluun keskustelemaan liikennepolitiikan tulevaisuuden tarpeista.

Rinnakkain iltapäivän aikana toteutuivat työpajat, joissa osallistujilla oli mahdollisuus kuunnella esityksiä muun muassa satamien jatkuvuuden hallinnasta ja EU:n yhteisrahoitusohjelman mahdollisuuksista. Työpajat toivat iltapäivän ohjelmaan monipuolisuutta.

Keskiviikon päiväohjelman jälkeen siirryttiin Joensuun kaupungin vastaanotolle, jossa kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jere Nuutinen, toivotti Satamapäivien osallistujat tervetulleeksi Joensuuhun. Ilta huipentui teatteriravintolaan, joka tarjosi parastaan maukkaalla, paikallisista raaka-aineista valmistetulla illallisella.

Torstaina aamupäivän puheenvuorot keskittyivät satamien kehitykseen ja tulevaisuuteen. Puheenvuoroja kuultiin muun muassa satamien uusista rooleista energiamurroksessa sekä satamien sähköistymisestä. Ohjelman päätteeksi Mantsinen Group Ltd:n myyntijohtaja Patrick Starck esitteli yrityksen toimintaa. Tämän jälkeen siirryttiin linja-autoihin ja suunnattiin vierailulle Mantsinen Groupin tuotantolaitokseen sekä Joensuun satamaan.

Vierailujen jälkeen oli kotiinlähdön aika ja tuli jättää Joensuu taakse. Kaiken kaikkiaan Satamapäivät tarjosivat kiehtovia esityksiä alan keskeisistä aihealueista, verkostoitumismahdollisuuksia sekä iloisia kohtaamisia osallistujien kesken. Nähdään Satamapäivillä Naantalissa 2023!