Satamien työturvallisuuspäivä venyi viikoksi

Suomen Satamaliitto ry (info a satamaliitto.fi), 3.10.2022

Satamien yhteistä työturvallisuuspäivää vietettiin ensimmäisen kerran lokakuun ensimmäisenä maanantaina vuonna 2017. Työturvallisuuspäivää on sen jälkeen vietetty vuosittain vaihtelevin teemoin ja aikaan, jolloin pimeä ja liukas vuodenaika ovat jo nurkan takana.  Näkymisen ja askeleen pitämisen lisäksi on muistutettu keskittymisestä ja havainnoimisesta, ohjeiden noudattamisesta sekä lähetä piti- ja vaaratilanteiden ilmoittamisesta.

Mikään yksittäinen toimenpide tai ohjeistus ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että jokainen ihminen on loppujen lopuksi itse vastuussa turvallisuudestaan. Kääntöpuoltakaan ei pidä unohtaa. Työpaikka, on se mikä tahansa, on useiden toimijoiden yhteinen työpaikka, jossa liikkuu ja työskentelee paljon väkeä. Tämän vuoden teema onkin Yhteistyöllä työturvallisuutta. Satama on siellä työskentelevien yhteinen työpaikka, jossa työturvallisuus on yhteinen asia, joka toteutuu kaikkien osapuolien yhteispelillä.

Lokakuun alun yhden teemapäivän sijaan tänä vuonna puhutaan työturvallisuusviikosta ja tapahtumia järjestetään maanantaista perjantaihin 3.–7.10.2022.

Teemaviikon pääjärjestäjä on Satamaoperaattorit yhteistyökumppaneinaan Suomen Satamaliitto ry sekä ammattiliitot AKT ja PRO.