Ville Haapasaaren uuden vuoden tervehdys

Suomen Satamaliitto ry (info a Satamaliitto.fi), 23.1.2023

Hyvä satamaväki,

Viime vuodet ovat olleet satamien toimintaympäristössä turbulentteja. Ensin globaali pandemia vaikutti meidän kaikkien toimintaan ja elämään ja kun siitä ikeestä alettiin päästä, niin naapurimaamme aloitti hyökkäyssodan Ukrainaan. Kaikkiaan viime vuosi oli siinä mielessä satamanpidon osalta hyvin kahtiajakoinen, matkustajasatamissa on nähty reipasta toipumista liikenteissä koronan jäljiltä kun taas tavarasatamissa heikentyvät talousnäkymät alkoivat vuoden loppua kohti painaa volyymikehitystä. Puhumattakaan Venäjän sodan suorista vaikutuksista Venäjä sidonnaiseen liikenteeseen ja sisävesiliikenteeseen Saimaalla.

Näkymä vuoteen 2023 sisältää paljon epävarmuuksia. Talousnäkymä lähiajoille ei ole ruusuinen: Energiakriisi, korkea inflaatio, korkojen nousu, ostovoiman väheneminen jne. Samaan aikaan tes-neuvotteluissa näyttää tilanne jumiutuneelta, mikä voi johtaa häiriöihin satamissakin. Tässä kohtaa vuotta sitten jännitetään mille tasolle tavaraliikenteen volyymit vuodenvaihteen jälkeen nousevat. Pessimistille olisi paljon aiheita manata huonoa jatkolle, kun vielä matkustajaliikenteessäkin ollaan suht kaukana koronaa edeltävistä luvuista, turistit eivät hakeudu sankoin joukoin näin lähelle Venäjää ja uudet koronavariantitkin nostavat päätään ja aletaan taas puhua testauksista rajoilla.

Monet tämän hetken epävarmuuksista ovat tuttuja vanhastaan. Välillä on parempia aikoja ja välillä niitä huonompia. Tilanteisiin täytyy vain sopeutua ja hakea niistä myös uusia mahdollisuuksia.  Lähialueen kriisit väistyvät jossain vaiheessa, talouden taantuma voi olla hyvinkin lyhytaikainen ja vientiä sekä tuontia on jatkossakin satamien kautta. Matkustajaliikenteessä kuluttajat voivat jopa hakeutua nyt halvemmille lähimatkoille kun lainan korot ja hintojen nousut kurittavat. Kun katsoo loppuvuoden liikennekehitystä niin ei olla onneksi lähelläkään sitä rajua pudotusta mikä nähtiin finanssikriisissä. Olen siinä mielessä varsin luottavainen, että tästä vuodesta tulee kuitenkin kohtuullinen.

Viime vuodet satamasektorin ja koko Suomen logistiikkasektorin resilienssiä on testattu monella tapaa ja se on varsin hyväksi havaittu. Varautumista eri skenaarioihin on kuitenkin syytä jatkaa. Toinen teema mikä viime vuosina on noussut enemmän ja enemmän tapetille on vihreä siirtymä. Tämä voi tarjota myös satamille monenlaista uutta liiketoimintaa energian tarjonnan ja siihen liittyvien lastivirtojen myötä. Viime viikkoina paljon keskusteltu Inkoon mahdollinen hiilineutraali terästehdas on yksi hyvä esimerkki näistä. Mahdollisuuksien lisäksi meidän tulee satamina liiketoimintaamme turvataksemme vastata myös kiristyviin ympäristövaatimuksiin niin regulaation kuin sidosryhmien odotusten myötä.

Satamaliiton tämän vuoden tekemisessä sekä jatkuvuudenhallinta että ympäristöteemat tulevat näkymään vahvasti tämän vuoden aikana. Samoin edunvalvonnan saralla on paljon tehtävää, että satamien kilpailukyky pystytään jatkossakin turvaaman. Meillä on monia tilaisuuksia tulossa tänä vuonna kanssakäymiseen ja ajatusten vaihtoon, hienoimpana Satamaliiton 100 vuotisjuhlallisuudet.

Toivotan joka satamaan menestystä, eiköhän tästä ihan hyvä vuosi kuitenkin tule!