Whistleblowing osana yhtiön vastuullisuutta

Suomen Satamat ry (info a Suomensatamat.fi), 7.2.2024

Vähintään 50 työntekijän yrityksiä koskee ilmoittajien suojelulaki, joka velvoittaa mm. satamayhtiöt perustamaan sisäisen ilmoituskanavan epäiltyjen väärinkäytösten ilmoittamiseen.

Joulukuussa (17.12.2023) on tullut voimaan velvoite yli 50 työntekijän yrityksen perustaa työntekijöilleen sisäinen ilmoituskanava epäiltyjen väärinkäytöksien vastaanottamiselle.
Ilmoituskanavan avaaminen edellyttää organisaatiolta ilmoitusten vastaanoton prosessien ja käytäntöjen suunnittelemista. Prosessien tulee varmistaa se, että ilmoitusten käsittely tapahtuu luottamuksellisesti. Sisäiseen ilmoituskanavaan voi tehdä ilmoituksia myös muussa kuin työntekijäasemassa olevat henkilöt, kuten ammatinharjoittaja tai osakkeenomistaja.

Lain lähtökohtana on, että ilmoitus epäillystä väärinkäytöksestä tehdään ensisijaisesti yhtiön ilmoituskanavaan. Yhtiö voi ostaa ilmoituskanavapalvelun toiselta palveluntuottajalta.

Yhtiö voi myös päättää, vastaanottaako se käsiteltäväksi anonyymisti tehtyjä ilmoituksia, samoin kuin soveltamisalaa pienempi yhtiö voi perustaa ilmoituskanavan vapaaehtoisesti.
Moni satamayhtiö on alueellisen kauppakamarin jäsen. Mm. Keskuskauppakamari tarjoaa ilmoituskanava-palvelua yritysten vastuullisuustyön tueksi. Tutustu ilmoituskanavaan tästä.

Helsingin Satama Oy puolestaan on perustanut oman ilmoituskanavan kotisivuilleen ja vastaanottaa myös muiden kuin työntekijöiden ilmoituksia. HelSan perustamiin prosesseihin pääsee tutustumaan tästä.

Varsinaiseen lainsäädäntötekstiin pääsee tutustumaan tästä.