Satamien energiastrategiat - tutustu työkaluihin!

Suomen Satamaliitto ry (info a satamaliitto.fi), 27.9.2022

Tervetuloa 12.10. "European Maritime Day in my country" maksuttomaan tapahtumaan Ouluun tai verkossa! Ota Energiaviisaan sataman strategiset työkalut työkalupakkiisi!

EVISA_seminaari_FIN.png

Miltä näyttää Euroopan satamien tulevaisuus? Kuinka toteuttamiskelpoisia ovat uusiutuvan energian investoinnit satamissa? Kuinka helppoa tai vaikeaa on pienentää sataman hiilijalanjälkeä?

Edellä mainitut kysymykset ovat vain muutamia niistä, joihin etsitään vastauksia tulevassa “Greener Ports” -seminaarissa, joka järjestetään 12. lokakuuta Oulun yliopistolla.

Tämä tilaisuus tarjoaa Euroopan merisektorille mahdollisuuden verkostoitua, keskustella ja etsiä yhdessä ratkaisuja kestävään meritalouden ja satamasektorin haasteisiin. Tilaisuus tuo yhteen puhujia niin meren ääreltä kuin yliopistokampuksiltakin, mutta myös viranomaistahoja ja muita asiantuntijoita, joilla on viimeisin tieto merisektoriin kohdistuvista lainsäädännöllisistä muutoksista.
Tapahtumassa kuullaan myös onnistuneista satamissa toteutetuista investoinneista, joiden avulla satamasektori kulkee kohti ympäristöystävällisempää ja energiatehokkaampaa tulevaisuutta. Tilaisuudessa esitellään myös Oulun yliopiston EAKR-rahoitteisessa Energiaviisas satama -hankkeessa (EVISA) kehitettyjä työkaluja, joiden avulla satamat voivat valmistautua tuleviin haasteisiin. Näitä työkaluja käyttäen satamat voivat saada vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

• Kuinka voin toteuttaa energia-auditoinnin satamassa?
  • Kuinka voin selvittää sataman uusituvan energian potentiaalin?
  • Kuinka voin selvittää sataman hiilijalanjäljen?
  • Kuinka voin laatia strategisen energianhallintasuunnitelman satamalle?

Hankkeeseen ovat osallistuneet ja sen työkaluja testanneet Perämeren alueella Outokumpu Stainless Oy:n Röyttän satama, Oulun SAtama Oy, Raahen Satama Oy ja Kalajoen Satama Oy

Jos toimit satamasektorilla tai merenkulun parissa, tai olet muuten vain kiinnostunut näiden toimialojen kestävyydestä, sekä energia- sekä ympäristöasioista, ilmoittaudu mukaan. Tilaisuus järjestetään hybridi-muodossa, joten etäosallistuminenkin on mahdollista, mikäli et pääse paikan päälle Ouluun.

Tilaisuus on osa EU:n European Maritime day in My Country -tapahtumasarjaa, joten nyt kannattaa olla kuulolla, mitä muuallakin Euroopassa tapahtuu.